-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31611 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

الف ـ لطفاً تفاوت جهان برزخ و آخرت را به طور كامل بيان كنيد. ب ـ آيا كساني كه هزاران سال پيش ميزيستهاند، از كساني كه تا قيامت زندگي ميكردهاند، بيشتر بايد در جهنم بمانند؟

الف ـ از روايات استفاده ميشود جهان آخرت، با مرگ آغاز ميشود; پيامبر اكرمدراين باره ميفرمايد: من مات فقد قامت قيامته; هر كس بميرد، به يقين قيامتش برپا شده است.(بحارالانوار، مجلسي;، ج 58، ص 7، مؤسسة الوفأ.) از اين رو، جهان آخرت، در برابر دنيا است، هر چند برخي عالم برزخ را جزء دنيا ميپندارند; بنابراين، اگر بنا باشد تفاوتي بيان شود، شايسته است تفاوتهاي بين برزخ و قيامت باشد كه به برخي از آنها اشاره ميكنيم:

1. پاداش و كيفر در برزخ، تنها گوشهاي از پاداش و كيفر كامل در قيامت است; پيامبر اكرمميفرمايد: قبر، باغي از باغهاي بهشت يا حفرهاي از حفرههاي دوزخ است.(بحارالانوار، مجلسي;، ج 6، ص 275، مؤسسة الوفأ.)

2. با مرگ و ورود به برزخ، روح از بدن جدا ميشود، ولي در قيامت، دوباره به آن باز ميگردد: اللَّهُ يَتَوَفَّي الاْ ?َنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَيَ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الاْ ?ُخْرَيََّ إِلَيََّ أَجَلٍ مُّسَمًّي;(زمر،42) خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض ميكند و ارواحي كه نمردهاند نيز به هنگام خواب ميگيرد; سپس ارواح كساني را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد و ارواح ديگري را تا سرآمد معيني باز ميگرداند. ; مِنْهَا خَلَقْنَـَكُمْ وَ فِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَيَ ;(طه،55) ما شما را از آن ]= زمين[ آفريديم و در آن باز ميگردانيم و بار ديگر ]در قيامت[ شما را از آن بيرون ميآوريم.

3. توقف در برزخ، موقتي، ولي در آخرت هميشگي است: وَ مِن وَرَآغهِم بَرْزَخٌ إِلَيَ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ;(مؤمنون،100) ودر پيشاپيش آنان برزخي است تا روزي كه برانگيخته ميشوند.

4. نوع پاداش و عقابهاي برزخي و اخروي از يك ديگرمتمايزند. برزخ جايي براي تكامل و تربيت مؤمن يا رهايي وي از عذاب برخي از اعمال نادرست است; در روايتي آمده است: فشار قبر براي مؤمن، كفارة ضايع كردن نعمتها از ناحيه او است. در مقابل، برزخ براي كافران، عذاب عقيده و عمل است و در آخرت، پس از حساب رسي دقيق به اعمالشان، عذابهاي ديگري را خواهند چشيد.(بصائر الدرجات، محمد بن حسين بن فروح صفار، ص 498، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي.)

5. روحِ انسان، پس از مرگ، در جسدهاي لطيفي قرار ميگيرد كه از بسياري ويژگيهاي ماده بركنار است و چون از هر نظر شبيه اين جسم است، به آن قالب مثالي يا بدن مثالي ميگويند كه نه به كلي مجرد و نه مادي محض است، بلكه داراي يك نوع تجرد برزخي است; از اين رو، زندگي در برزخ، به شكل قالب مثالي است; اما در قيامت، بهشت يا جهنم جسماني و روحاني خواهد بود. و...

ب ـ به يقين كساني كه دوزخ برزخي را گذراندهاند، با كساني كه كمترين زمان را در آن بوده يا مانند كساني كه به هنگام صور اسرافيل از دنيا رفتهاند و بدون ورود به برزخ، مستقيم وارد قيامت ميشوند، متفاوت است; خداوند متعال، عذاب قسم اول را تخفيف ميدهد; اما گروه دوم بايد مراحل عذاب خود را بگذرانند. افزون بر اين، عذاب برزخي افراد نيز متغير است، گاهي شدت مييابد و گاهي عذاب برداشته ميشود. پيامبر اكرمميفرمايد: حضرت عيسيغ از قبري گذشت كه صاحب آن عذاب ميشد، سال بعد از همان قبر گذشت، ولي عذاب نميشد، پرسيد: پروردگارا! سال قبل كه از اين قبر گذشتم عذاب ميشد، اما امسال عذاب نميشود، خداوند وحي كرد كهاي روح الله او فرزند صالحي دارد كه راهي را تعمير كرد و يتيمي را پناه داد; پس به آن چه پسرش انجام داد آمرزيده شد.(وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 16، ص 338، آل البيت: .)

از اين روايات استفاده ميشود، عذاب برزخي، به علت سبب هايي تخفيف مييابد يا برداشته ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.